mobile
REKLAMA

Kolejne autobusy elektryczne w Warszawie

Firma Solaris dostarczy dwanaście nowych niskopodłogowych autobusów elektrycznych. Dzięki podpisanej umowie przez Zarząd Transportu Miejskiego flota zeroemisyjnych pojazdów tego typu wzrośnie do stu siedemdziesięciu czterech.

Marcin Kalicki
Kolejne autobusy elektryczne w Warszawie

Do Warszawy zgodnie z zamówieniem trafi dwanaście fabrycznie nowych autobusów Solaris Urbino Electric 18 o napędzie elektrycznym. W każdym osiemnastometrowym pojeździe pomieści się ponad stu dwudziestu pasażerów, z czego trzydziestu dziewięciu będzie mogło zająć miejsca siedzące.

Jest to pierwszy zakup w historii miasta, który finansujemy ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – wcześniejsze zakupy pojazdów dla komunikacji miejskiej w stolicy realizowaliśmy najczęściej ze środków własnych lub europejskich – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. – Nowe „elektryki” będą własnością miasta i zostaną wydzierżawione Miejskim Zakładom Autobusowym, które zajmą się ich obsługą – dodaje wiceprezydent Olszewski.

Nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone m.in. w: klimatyzację, monitoring, blokady alkoholowe dla kierowców, wyznaczone miejsca dla wózków, system zliczania pasażerów przekazujący online dane czy system informacji pasażerskiej. – Mogą być one szybko ładowane złączami „wtyczkowymi” w zajezdni oraz za pomocą pantografów  na pętlach z ładowarkami – pomiędzy kursami. Ponadto zostaną wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym przyciski opisane alfabetem Braille’a – informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia ramy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę – zaznaczają miejscy urzędnicy.

Autobusy elektryczne dostarczone zostaną w czterech transzach. Pierwszy pojazd trafi do Warszawy już jesienią 2024 roku, a pozostałe do końca lutego 2025 roku w trzech dostawach (kolejno w pierwszej partii – trzy autobusy i w dwóch kolejnych po cztery).

Zakup tak nowoczesnych pojazdów to kolejny element wymiany warszawskiej floty autobusowej na zero- i niskoemisyjną. W ten sposób jeszcze mocniej chcemy zachęcać mieszkańców stolicy do korzystania z transportu publicznego – powiedziała Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy.

W ramach zamówienia wykonane ma zostać szkolenie dwudziestu pięciu pracowników – dziesięciu kierowców i piętnastu mechaników – którzy pozyskają wiedzę z zakresu prawidłowego, bezpiecznego oraz ekonomicznego eksploatowania tego rodzaju autobusów, jak również prawidłowej obsługi technicznej pojazdów.

Projekt pn. „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy” jest dofinansowany ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”. Koszt Solarisów to ok. 51 mln złotych, z czego 12,8 mln pochodzi z miejskiego budżetu. Bezzwrotna dotacja natomiast wyniesie 13,44 mln złotych. Na pozostałą część Miasto zaciągnie pożyczkę, która będzie spłacana w latach 2026-2036.

Nowe nabytki Warszawskiego Transportu Publicznego będą stacjonowały w trzech zajezdniach: Stalowa, Woronicza i Ostrobramska. Do każdej z nich trafi po cztery pojazdy.

Marcin Kalicki

fot.ztm

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda