Konkurs na projekt bemowskiego metra
Konkurs na koncepcję architektoniczno-budowlaną zachodniego odcinka II linii metra jest już w końcowej fazie. Do finału przeszło pięć firm. Na początku maja złożyć mają projekty trzech stacji oraz bazy postojowej.
Zachodni odcinek II linii metra składać się będzie z niemal czterech kilometrów podwójnego tunelu, trzech stacji postojowych oraz stacji techniczno-postojowej. Pierwsza stacja bemowskiego metra zlokalizowana będzie w rejonie ul. Lazurowej. Druga powstanie w okolicach skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej. Trzecia stacja to rejon ulic Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Oprócz tego, planowane jest także stworzenie Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Koncepcja architektoniczno-budowlana dla wszystkich tych obiektów jest przedmiotem konkursu, ogłoszonego w październiku zeszłego roku. W początkowym etapie udział wzięło siedem firm, z których do finału zakwalifikowanych zostało pięć. Wybrane firmy mają czas do 4 maja na przygotowanie projektów. Koncepcja wybrana przez sąd konkursowy umożliwi zwycięzcy przystąpienie do negocjacji w trybie zamówienia „z wolnej ręki” na opracowanie właściwego projektu budowlanego bemowskiej linii metra.
Projekty zgłoszone do finału konkursu oceniane będą według siedmiu kryteriów, o różnej wadze. Pierwszym kryterium, o największym znaczeniu, będzie cena. Drugim istotnym elementem będzie także punktacja za rozwiązania architektoniczne. Trzecim ważnym kryterium będą walory eksploatacyjne. Inne oceniane elementy projektu to powiązania obiektów z pozostałymi środkami komunikacji publicznej, minimalizacja oddziaływania na środowisko, rozwiązania techniczne Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Najmniej punktów przeznaczonych jest do oceny ostatniego z kryteriów: walorów konstrukcyjno-technologicznych.
Według planów, zachodni odcinek II linii metra, przebiegający przez Bemowo, ma powstać do 2023 roku. Termin taki ogłoszony został październiku 2016 roku, po zmianie harmonogramu inwestycji warszawskich. Według nowego planu rozbudowy, mieszkańcy Warszawy już w 2019 roku będą mogli poruszać się metrem od Trockiej do Księcia Janusza, a cztery lata później od Bródna do Połczyńskiej. Opóźniona natomiast o dwa lata zostanie budowa Mostu Krasińskiego. Nowa przeprawa powstanie dopiero w 2025 roku.