Na Bulwary marsz!
Uroczyste otwarcie ostatniego odcinka Bulwarów odbędzie się już 14 marca o godz. 9.00. Modernizacja 200 metrów nadbrzeża zajęła półtora roku. To ostatni etap rewitalizacji nad Wisłą.
Spotkanie m.in.z dyrektorką koordynatorką ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni m.st. Warszawy, Justyną Glusman i z dyrektorem stołecznego Zarządu Zieleni, Markiem Piwowarskim odbędzie się przy pomniku Syrenki przy moście Świętokrzyskim (ul. Wybrzeże Kościuszkowskie). Ostatni z trzech odcinków modernizowanego nabrzeża znajduje się na wysokości ul. Tamki do ul. Boleść. Koszt poprzednich bulwarów wyniósł 60 mln zł. Urząd Miasta informował w 2015r., że wszystkie odcinki miały kosztować 130 mln. Konkurs na projekt modernizacji między mostem Świętokrzyskim a Cyplem Czerniakowskim wygrała we wrześniu 2017r. pracowania architektoniczna WXCA.
Wizja architektów
Jak tłumaczy WXCA: „Poniższa koncepcja zakłada przybliżenie miasta do rzeki poprzez stworzenie obiektów o różnych funkcjach i ogólnodostępnych parterach tworzących tło dla nadwiślańskiego ogrodu – pasa zieleni pomiędzy Centrum Nauki Kopernik a Mostem Średnicowym. Poszczególne strefy ogrodu – Skwer Sportów Miejskich, Polana Sztuki i Park Odkrywców stanowią poszerzenie funkcji otaczających je obiektów – Centrum Nauki Kopernik, ASP i planowanych obiektów sportowych zlokalizowanych po południowej stronie mostu kolejowego.”
Historia budowy
Pierwszy odcinek oddano 2 sierpnia 2015 roku. Był to Bulwar Karskiego, mierzący kilometr, od Podzamcza do mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Następnie miała miejsce rewitalizacja nadbrzeża między mostem Śląsko-Dąbrowskim, a mostem Świętokrzyskim. W czerwcu 2017 udostępniono pierwszy fragment bulwarów o długości 800 metrów, a w sierpniu oddano odcinek 400 metrowy. Najbardziej dramatycznymi momentami procesu budowy było gniazdowanie jaskółek brzegówek w sierpniu 2013 oraz w wstrzymanie prac z powodu fali wezbraniowej na Wiśle w maju 2014.
Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała podczas otwarcia bulwarów w 2017r. - Mogę powiedzieć, że nasze bulwary są najładniejsze w Europie, jeśli nie na świecie. Nie ma takich ani nad Tybrem, ani nad Tamizą, ani nad Sekwaną, są niezwykłe, bo Wisła jest wyjątkowa. Ich zdjęcia będą we wszystkich przewodnikach po Warszawie.
Źródła: u.m.warszawa, http://www.wxca.pl/projekty/bulwary-wislane-warszawa/, wikipedia