Na stołeczne drogi trafią nowe tabory
Stolicy przybędzie 213 nowych tramwajów za ponad 2,3 mld złotych oraz 100 nowych autobusów za 572 mln. To największa w historii miejskiej komunikacji publicznej wymiana taboru.
– W 2009 roku, kiedy robiliśmy pierwsze bardzo duże zamówienie na 186 tramwajów to było największe zamówienie w UE. W tej chwili zamawiamy 213 składów, które posłużą nam do obsługi starych, ale i nowych tras, które są projektowane. To, co dla nas niezwykle istotne to dofinansowanie unijne. W 2009 roku dofinansowanie sięgnęło 80% – powiedziała podczas konferencji prasowej Renata Kaznowska, wiceprezydent m. st. Warszawy.
Przetarg obejmuje 213 tramwajów w zakupie podstawowym oraz 90 tramwajów w ramach opcji. Zamówienie podstawowe obejmuje 85 tramwajów dwukierunkowych i 18 jednokierunkowych o długości do 33 metrów oraz 20 tramwajów niskopodłogowych jednokierunkowych o długości do 24 metrów. Natomiast w ramach opcji - 45 tramwajów dwukierunkowych o długości do 33 metrów i 45 tramwajów jednokierunkowych o długości do 33 metrów.
Pierwsze z nowych pojazdów szynowych pojawią się na stołecznych ulicach w połowie 2019 roku, zaś ostatnie dotrą w 2023 roku, chociaż Ratusz w przetargu zagwarantował sobie możliwość rezygnacji z zakupu tej ostatniej partii.
Zamówienie obejmuje również specjalistyczne wyposażenie obsługowe w formie pakietów: naprawczego, eksploatacyjnego i materiałów niezbędnych do wykonania naprawy głównej oraz serwis w okresie gwarancji.
Nowe tramwaje obsługiwać będą zarówno stare torowiska, jak i nowe trasy na Gocław, Wilanów, czy Tarchomin.
Podobna rewolucja czeka również miejską komunikację autobusową.
– Planujemy do 2027 roku wymianę całego taboru w Miejskich Zakładach Autobusowych na pojazdy nisko, bądź zero emisyjne – zdradziła przy okazji wiceprezydent Warszawy.
Jeszcze w tym roku wysłużone MAN-y, jelcze i solarisy na stołecznych ulicach zastąpi 100 autobusów niskopodłogowych. Flota elektrobusów wzrośnie o 20 sztuk, wliczając w to pojazdy zakontraktowane jeszcze w grudniu ubiegłego roku w firmie Ursus. Z kolei przetarg na 80 autobusów dotyczy dostawy 5 przegubowców na gaz CNG oraz 40 przegubowców i 35 pojazdów klasy maxi o długości 12 metrów, których silniki muszą spełniać najbardziej rygorystyczną normę Euro VI.
Przetarg na zakup tramwajów szacowany jest na kwotę ponad 2,4 mld złotych, zaś na zakup autobusów przeznaczyć trzeba będzie pół miliarda złotych.
Tekst i foto: Anna Tomasik