Nowe wygląd ulicy Kruczej
Ile posadzimy nowej zieleni i w jakich dokładnie miejscach na ul. Kruczej, która przejdzie metamorfozę w ramach Nowego Centrum Warszawy? Na to pytanie poznamy odpowiedź po sporządzeniu projektu wykonawczego - w przetargu na przygotowanie tego dokumentu oferty złożyły dwie pracownie.
Otwarcie ofert nastąpiło 26 sierpnia. Zgłosiły się dwie firmy zainteresowane podjęciem prac. Nowy wygląd ul. Kruczej chcą projektować Graph’it z Warszawy i Meritum Projekt z Katowic. Pierwsza pracownia swoje usługi zaproponowała za 750 tys. 300 zł brutto, druga – za 1 mln 199 tys. 250 zł brutto.
To dobra wiadomość. Oferty wydają się korzystne, a przede wszystkim są niższe od jedynej, która wpłynęła w pierwszym przetargu. Wtedy zgłosił się Meritum Projekt, ale z zaproponował ponad 1,5 mln zł. Analiza nadesłanych za drugim podejściem dokumentów już się rozpoczęła i powinna potrwać 30 dni – liczymy, że w tym czasie wybierzemy i zwiążemy się z przyszłym wykonawcą.
SAMOCHODY PO OBU STRONACH PASAŻU
Jego zadaniem będzie przygotowanie projektu wykonawczego zmian na ul. Kruczej. Obecny jej kształt, nadany w latach 50. ubiegłego wieku, nie jest adekwatny do roli, jaką pełni w centralnej dzielnicy Warszawy. Ulica posiada aż 30-40 m szerokości, choć nie ma wielkiego znaczenia komunikacyjnego. Jezdnia z czterema, a miejscami nawet pięcioma pasami zajmuje znaczną część tej przestrzeni, a kierowcy wykorzystują ją do skośnego parkowania w zatokach i na chodnikach. Taka szerokość miejsca do poruszania się aut staje się dziś zbędna w obliczu przebudowy placu Poli Negri (dotychczas zwyczajowo pięciu rogów). Po jej zakończeniu ruch w najbliższym sąsiedztwie placu całkowicie się zmienił, a w nieco dalszym – zmniejszył.
Obecny przekrój ul. Kruczej.
Dlatego ul. Krucza przejdzie metamorfozę i zyska śródmiejski charakter. Środek jezdni zajmie szeroki na kilkanaście metrów pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony, auta pojadą jednopasmowymi jezdniami po obu stronach pasażu. Skrzyżowania z ulicami poprzecznymi nie będą przejezdne, w zamian na odcinku od Pięknej do Alej Jerozolimskich pojawią się zawrotki. Tym samym ul. Krucza stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich oraz miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii. Powstaną brakujące przejścia dla pieszych, infrastruktura rowerowa i zieleń.
Projektowany przekrój ul. Kruczej.
NOWE CENTRUM WARSZAWY
Zmiana oblicza ul. Kruczej jest jednym z elementów Nowego Centrum Warszawy. To realizowany przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego plan przemiany centralnej części miasta, aby nabrała charakteru wygodnej, dostępnej i zielonej przestrzeni miejskiej.
W 2020 r. w ramach tego programu przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. W zeszłym roku zaczęła się skończona na początku maja przebudowa ronda Dmowskiego i ul. Marszałkowskiej. Powstały cztery nowe naziemne przejścia dla pieszych i infrastruktura rowerowa, ponadto w tym rejonie przybyła ponad setka drzew oraz tysiące krzewów i bylin.
W czerwcu zakończyła się przebudowa pl. Poli Negri. Na skrzyżowaniu ulic Chmielnej, Zgoda, Brackiej i Szpitalnej pojawiły się 22 drzewa, ławki i fontanna. Wprowadzona została nowa stała organizacja ruchu.
Zmian w ramach Nowego Centrum Warszawy będzie więcej. Trwa budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury, a docelowo, w ciągu kilku najbliższych lat, w koordynacji z PKP PLK, które będą remontować tunel średnicowy, przebudujemy Al. Jerozolimskie. Wcześniej nowego charakteru nabierze ul. Marszałkowska od pl. Konstytucji do pl. Bankowego, a także okolice pl. Trzech Krzyży. W tej ostatniej lokalizacji prace już się rozpoczęły – w miniony weekend wymieniliśmy nawierzchnię na rondzie de Gaulle’a.
fpt.zdm.waw.pl