Tradycyjne skrzyżowania zamienią na ronda
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie ogłosił swoje plany związane ze zmianami na tadycyjnych skrzyżowaniach. W planach na ten rok pojawia się budowa czterech rond. Które dzielnice będzie czekała drogowa rewolucja?
Warszawski ZDM chce w tym roku postawić kolejny krok w kierunku odchodzenia od tradycyjnych skrzyżowań ulic. Wg zapowiedzi w 2024 r. planowane jest ogłoszenie przetargów na konstrucję co najmniej czterech rond. Drogowe zmiany mają dotyczyć m.in. Żoliborza, Mokotowa czy Ursynowa. - Dwa z tych rond będą umiejscowione u zbiegu ulic Krasińskiego z Przasnyską na Żoliborzu oraz w pobliżu elektrociepłowni Siekierki, krzyżującej się ulicami Augustówka i Zawodzie. W planach na ten rok jest również przebudowa skrzyżowania ul. Powązkowskiej i Obrońców Tobruku, gdzie również powstanie rondo. Rondo to ma poprawić bezpieczeństwo w miejscu obowiązującej obecnie zasady "łamanego pierwszeństwa" i zminimalizować problem parkowania przy przejściach dla pieszych. Dodatkowo, jest plan rozstrzygnięcia przetargu na budowę ronda na Ursynowie w 2024 roku. Rondo to ma powstać na skrzyżowaniu ul. Płaskowickiej i Lanciego, obejmując również przedłużenie chodnika i drogi rowerowej, modernizację oświetlenia, chodników oraz zaprojektowanie nowej zatoki autobusowej - informuje ZDM.
Jak plany budowy rond argumentuje ZDM?
Decyzja o budowie rond wynika z zamierzenia zamiany tradycyjnych skrzyżowań na ronda, co przyniesie liczne korzyści. Ronda porządkują ruch, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo, zwiększając przepustowość i płynność ruchu w porównaniu ze skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Badania potwierdzają, że ronda zwiększają także bezpieczeństwo jazdy, a piesi czują się tam pewniej. Lokalizacje rond zostały wybrane na podstawie audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych, gdzie analizowano ruch, oceniano zagrożenia i formułowano zalecenia.
fot. pixabay