Żegnamy Reklamy, czyli warszawska uchwała krajobrazowa
Trwają konsultacje społeczne w sprawie zmiany przepisów odnośnie obecności reklam w przestrzeni miejskiej w Warszawie. Zobacz jakie są planowane zmiany i jak wpłyną one na wygląd stolicy.
W czerwcu rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące warszawskiej uchwały krajobrazowej. Dokument ten ma uporządkować zasady umieszczania różnego rodzaju reklam, szyldów, napisów, a także ogrodzeń na terenie stolicy. Nadmiar reklam oraz brak dokładnych wytycznych odnośnie ich montażu od lat budzi sprzeciw mieszkańców tak Warszawy, jak i innych miast. W związku z powstałą w 2015 roku „ustawą krajobrazową” (będącą w rzeczywistości Ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu) samorządy miejskie zyskały możliwość skuteczniejszej walki z problemem. W świetle znowelizowanej ustawy możliwe stało się uchwalenie lokalnych przepisów, dotyczących reklam zewnętrznych, a także związanych z nimi opłat i kar.
W projekcie przygotowanym przez Urząd Miasta znajdują się zapisy regulujące dopuszczalną wielkość szyldów i reklam oraz ich lokalizację. Zmianie ulegnie między innymi relacja między szyldami a detalami architektonicznymi. Napisy nie będą mogły zasłaniać cennych dekoracji budynków. Szyldy będą mogły być montowane właściwie tylko w strefie parterowej. Reklamy ograniczać się będą do wyznaczonych ciągów komunikacyjnych. Na budynkach będzie można montować nośniki tylko w określonych sytuacjach – podczas budowy na siatkach, tak aby zasłonić rusztowania, oraz na ślepych ścianach.
Warszawska uchwała krajobrazowa ma zająć się także kwestią tak zwanej małej architektury – ławkami, słupkami, koszami na śmieci. Określone zostaną dopuszczalne materiały do produkcji tych elementów przestrzeni miejskiej, co wpłynie na wizualną poprawę otoczenia. Zmianie ulegną również przepisy dotyczące grodzenia. W zapisach uchwały określona zostanie ich maksymalna wysokość. Określone będą takie parametry jak ażurowość oraz rodzaj materiału. Dzięki temu znikną z ulic prefabrykowane mury betonowe oraz płoty z nieestetycznej blachy falistej.
W ramach konsultacji społecznych można zgłaszać swoje uwagi i zastrzeżenia, na przykład za pośrednictwem strony internetowej „Żegnamy Reklamy” (www.zegnamyreklamy.pl).
Po zakończeniu konsultacji społecznych projekt warszawskiej uchwały krajobrazowej trafi do ponownej analizy. Po przejściu koniecznych etapów formalnych, a więc po procedurze uzgodnień i wyłożeniu publicznym, rozpatrzony zostanie przez Radę Miasta. Podczas obrad radni zadecydują o wprowadzeniu uchwały w takiej postaci, jaka zostanie w wyniku trwających konsultacji i prac ustalona.