Zmieniona organizacja ruchu na placu Trzech Krzyży
Zakończyło się asfaltowanie wschodniej jezdni placu Trzech Krzyży. Kierowcy samochodów osobowych i autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego mogą już przejechać tędy w stronę ronda de Gaulle'a.
Jezdnia wschodnia
Wjeżdżający na pl. Trzech Krzyży z Al. Ujazdowskich mają do dyspozycji jeden pas ruchu. Nadal niedostępny pozostaje skręt w stronę ul. Wiejskiej i Instytutu Głuchoniemych. Przed skrzyżowaniem z Książęcą kierowcy korzystają już z dwóch pasów: do jazdy prosto oraz prosto i w prawo.
Wyjazd z ulicy Książęcej na pl. Trzech Krzyży nadal jest możliwy w lewo lub w prawo.
Programy sygnalizacji świetlnej w tym miejscu zostały dopasowane do zmian w ruchu.
Jezdnia zachodnia
Dla jadących od ronda de Gaulle'a dostępne są dwa pasy: jeden do jazdy prosto na południe i drugi do skrętu w lewo, w ul. Książęcą. Dodatkowo z prawego pasa kierowcy mogą skręcić w Mokotowską. Umożliwiony jest wyjazd z Hożej na Al. Ujazdowskie. Tu także dostosowano sygnalizację świetlną.
Drogowcy skoncentrują teraz swoje prace na północnej części placu (trójkątny skwer). Wyłączona z ruchu pozostanie również jezdnia na placu pomiędzy Nowym Światem i Bracką. Cały czas wygrodzony będzie teren wokół kościoła św. Aleksandra.
Nie zmieniła się także organizacja ruchu w rejonie ul. Wiejskiej i Prusa. Na ul. Wiejskiej utrzymano ruch dwukierunkowy pomiędzy ul. Frascati a Prusa. Na tym odcinku obowiązuje też zakaz zatrzymywania się. Parkowanie jest dopuszczone wyłącznie na wyznaczonych do tego miejscach. Kierowcy muszą skręcić z ul. Wiejskiej w Prusa i z Prusa w Wiejską.
Piesi mogą przekroczyć plac po „zebrze" na wysokości Instytutu Głuchoniemych. Droga dla rowerów wzdłuż Al. Ujazdowskich, na czas prac, jest zamknięta na wysokości pomnika Witosa.
Zmiany będą obowiązywały co najmniej do kwietnia 2023 roku.
Zmiany w rejonie pl. Trzech Krzyży
Nowa nawierzchnia na rondzie de Gaulle'a i Nowym Świecie to początek zapowiadanej przemiany pl. Trzech Krzyży. Plany drogowców obejmują obszar od ulicy Smolnej aż do Alej Ujazdowskich. Na zmianach zyskają przede wszystkim cykliści i piesi.
Układ tras rowerowych w Śródmieściu zostanie uzupełniony o kluczowy element. Nowe drogi i pasy rowerowe na placu zapewnią połączenie istniejącej infrastruktury dla cyklistów w Al. Ujazdowskich aż do Nowego Światu.
Poprawi się także bezpieczeństwo pieszych i wygoda pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego. Mniej więcej pośrodku placu, po południowej stronie kościoła św. Aleksandra, pojawi się sygnalizacja świetlna, a przejście dla pieszych zyska azyle. Z kolei na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące, rozrzucone po wschodniej stronie placu. W ten sposób pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym.
fot. um warszawa