Znamy wykonawców nowych linii tramwajowych
Zakończył się przetarg na wykonanie „Wielobranżowej koncepcji budowy trasy tramwaju szybkiego od ulicy Kasprzaka do Wilanowa w Warszawie wraz z materiałami dodatkowymi”. Cena oferty wynosi ponad trzy i pół miliona złotych. Spółka Tramwaje Warszawskie wybrała najkorzystniejszą ofertę przedstawioną przez Safege S.A.S. – Francja oraz Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o.
Zamówienie, jak czytamy w komunikacie na stronie internetowej Tramwajów Warszawskich obejmowało między innymi projekt stałej organizacji ruchu i analizę układu zasilania trakcji tramwajowej, oraz materiały niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które będą stanowić podstawę do późniejszego wykonania dokumentacji projektowej.
Przed zwycięzcami przetargu postawiono sześć zadań.
Zadania te to: koncepcja trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego; koncepcja trasy tramwaju szybkiego od Dworca Zachodniego do węzła Bitwy Warszawskiej 1920 r./ Grójecka; koncepcja trasy tramwaju szybkiego od ul. Banacha do ul. Rakowieckiej przez ulice: Żwirki i Wigury, Rostafińskich (na obrzeżach Pola Mokotowskiego) i Boboli; koncepcja trasy tramwaju szybkiego od stacji metra Pole Mokotowskie do ul. św. Bonifacego przez ulice: Rakowiecką, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego z rozgałęzieniami w ul. Gagarina i w ul. św. Bonifacego (do obecnej pętli autobusowej Stegny); koncepcja trasy tramwaju szybkiego od ul. św. Bonifacego do Południowej Obwodnicy Warszawy przez ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej z odnogą w ul. Branickiego.
Zamówienie zleceniodawcy zakłada wykonanie m.in. opracowania koncepcji układu geometrycznego trasy tramwajowej a także wskazania potencjalnych kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą a także wykonanie projektów sygnalizacji świetlne. To w I etapie. W II etapie sporządzona zostanie dokumentacja niezbędna do uzyskania pozytywnej opinii środowiskowej. Z kolei III etap zakłada m. in. kalkulację kosztów a także zatwierdzenie przez Inżyniera Ruchu m. st. Warszawy projektu stałej organizacji ruchu. Kiedy pojedziemy nowymi trasami? Przewidziany czas realizacji projektu to rok 2019, najpóźniej do 2020 roku.
Co nowe trasy tramwajowy zmienią na komunikacyjnej mapie Warszawy? Zrealizowany będzie w końcu pomysł tramwaju w Wilanowie. Mieszkańcy Woli ulicą Kasprzaka dojadą tramwajem do Dworca Zachodniego. Skróci się też czas przejazdu pomiędzy dwoma, sąsiadującymi ze sobą dzielnicami: Ochotą i Mokotowem. Kontrowersyjnym wydaje się pomysł poprowadzenia trasy ciasną ulicą Rostafińskich, jednak takie rozwiązanie po pierwsze nie ingeruje w strukturę Pola Mokotowskiego, poza tym transport szynowy jest bardziej ekologiczny od transportu kołowego.
W sprawie przebiegu nowych tras tramwajowych stołeczny Ratusz przeprowadzał z mieszkańcami konsultacje społeczne. Ostateczną decyzję jak będą wyglądały nowe trasy podejmie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Andrzej Sitko