Black Friday: nie daj się zwieść fałszywym promocjom. Sprawdź, jak chronić swoje prawa
Nadchodzący piątek 24 listopada to Black Friday, czyli dzień wielkich obniżek cen w sklepach internetowych i stacjonarnych. Jednak nie wszystkie oferty są tak korzystne, jak się wydaje. Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie radzi, jak nie dać się nabrać na fałszywe promocje i chronić swoje prawa
Sprawdź cenę przed obniżką
Od tego roku obowiązują nowe przepisy, które zobowiązują przedsiębiorców do podawania najniższej ceny towarów lub usług z 30 dni przed obniżką. Dzięki temu można porównać, czy oferta Black Friday jest naprawdę atrakcyjna, czy tylko pozorna.
- Od tego roku do polskiego prawa wprowadzone zostały przepisy unijnej Dyrektywy Omnibus, całkowicie zmieniające sposób prezentowania okazji cenowych. Przedsiębiorcy muszą teraz zgodnie z nią podawać najniższą cenę towarów lub usług z 30 dni przed obniżką. Taka informacja pokazuje konsumentom czy oferta Black Friday jest istotnie atrakcyjna – mówi Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie.
Zachowaj dowód zakupu
Kupując towar po obniżonej cenie, nabywca ma takie same prawa jak przy zakupie tej samej rzeczy za cenę przed obniżką. Jeśli towar okaże się wadliwy, można dochodzić roszczeń od sprzedawcy lub gwaranta. Aby to zrobić, potrzebny jest dowód zakupu, np. paragon, faktura lub potwierdzenie przelewu.
Pamiętaj o prawie do odstąpienia od umowy
Kupując towar przez internet, czyli na odległość, każdy ma ustawowe prawo do jego zwrotu w ciągu 14 dni od otrzymania, bez podawania przyczyny. Warunki zwrotu powinny być określone w regulaminie sklepu internetowego. Jeśli zakupiono towar w sklepie stacjonarnym, to zwrot towaru jest możliwy tylko za zgodą i na warunkach określonych przez sprzedawcę. Przed zakupem warto się więc upewnić, czy w ogóle jest taka możliwość i na jakich zasadach.
W razie wątpliwości lub problemów z zakupionym towarem lub usługą, należy zwrócić się o poradę i pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie. Rzecznik udziela bezpłatnych porad, występuje do przedsiębiorców w sprawach konsumenckich oraz reprezentuje konsumentów w sądzie. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.konsument.um.warszawa.pl lub pod numerem telefonu 19115.
fot.UMW