Co dalej z tramwajem do Wilanowa?
Tramwaje Warszawskie twierdzą, że niezbędne są konsultacje społeczne w sprawie połączenia tramwajowego z Wilanowem. Środki finansowe na budowę trasy tramwajowej, łączącej Dworzec Zachodni z Wilanowem Tramwajarze chcą pozyskać z Unii Europejskiej. Nie został jednak zgłoszony do dofinansowania odcinek , biegnący przez ulice Rostafińskich, brzegiem Pola Mokotowskiego.
Połączenie Dworca Zachodniego z Wilanowem trasą tramwajową to jeden z największych projektów do zrealizowania w nadchodzących latach. Ma zostać przeprowadzony w czterech etapach budowlanych.
Zamówienie składa się z sześciu zadań, które będą realizowane przez wykonawcę równolegle (w trzech etapach): 1) koncepcja trasy od ul. M. Kasprzaka do Dworca Zachodniego; 2)koncepcja trasy od Dworca Zachodniego do węzła Bitwy Warszawskiej 1920 r./ Grójecka; 3)koncepcja trasy od ul. S. Banacha do Rakowieckiej przez ulice: Żwirki i Wigury, J. i J. Rostafińskich (na obrzeżach Pola Mokotowskiego) i św. Andrzeja Boboli; 4)koncepcja trasy od stacji metra Pole Mokotowskie do ul. św. Bonifacego przez ulice: Rakowiecką, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Jana III Sobieskiego z rozgałęzieniami w ul. J. Gagarina i św. Bonifacego (do obecnej pętli autobusowej Stegny); 5)koncepcja trasy tramwaju szybkiego od ul. św. Bonifacego do Południowej Obwodnicy Warszawy przez ul. Jana III Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej z odnogą w ul. A. Branickiego; 6)koncepcja torów odstawczych lub klasycznej pętli w rejonie stacji metra Ratusz-Arsenał.
Do dofinansowania z unijnych dotacji zostały zgłoszone odcinki budowy od Kasprzaka do Grójeckiej oraz w ciągu ulic Rakowiecka - Puławska- Goworka- Spacerowa - Belwederska - Sobieskiego do al. Rzeczypospolitej.
Największe kontrowersje może budzić odcinek trasy, który prowadzi od pętli przy ulicy Banacha do ulicy Rakowieckiej, przez ulice Rostafińskich czyli skrajem południowym Pola Mokotowskiego. Projekt i budowa powyższego odcinka torowiska wymagają szczegółowej analizy i przeprowadzenia wnikliwych konsultacji społecznych ze względu na przebieg trasy brzegiem Pola Mokotowskiego.
Rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka poinformował, że dzięki wyłączeniu tego odcinka trasy, ewentualne protesty ekologów i społeczników nie zastopują budowy torowiska. Trasa tramwajowa z Dworca Zachodniego do Wilanowa będzie, zdaniem Tramwajarzy, zaplanowana tak, by można było użytkować ją etapami.
Kolejny odcinek torowiska, jaki nie został zgłoszony do dofinansowania z funduszy unijnych to odcinek z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Jak twierdzi rzecznik Powałka realizacja budowy wspomnianego odcinka trasy uzależniona jest od prac modernizacyjnych, odbywających się na sieci PKP oraz od uporządkowania terenów pokolejowych na obszarze Odolan i Czystego.
Zdaniem Powałki pominięte odcinki trasy zostaną prawdopodobnie dofinansowane w przyszłości z funduszy Unii Europejskiej. Tramwaje Warszawskie oczekują, że aktualnie otrzymają warte ponad miliard złotych dofinansowanie z funduszy unijnych nie tylko na budowę trasy na Wilanów, ale również na zakup 50 tramwajów dwukierunkowych oraz na budowę nowej zajezdni na Annopolu.
Wykonawcą projektu zostało konsorcjum Safege S.A.S. - Francja oraz Schuessler - Plan Inżynierzy, z którymi podpisały umowę Tramwaje Warszawskie. Koszt prac projektowych to ponad 3, 5 miliona złotych.
Planowany termin zakończenia prac budowlanych to koniec 2020 roku.
Agata Mościcka