Jak brzmi Warszawa?
Odkryj niezwykły dźwiękowy krajobraz Warszawy, który ukazuje różnorodność i znaczenie dźwięków metra, tramwaju oraz codziennego życia miasta
Warszawa jest miastem, które zbudowane jest z dźwięków. Ale to nie tylko dźwięki stanowią o jej charakterze. Miasto kształtuje także szczególny krajobraz dźwiękowy. Te dźwięki ukryte są w szumie metra, dzwonku tramwaju, stukocie końskich kopyt o bruk, a także w miękkim brzmieniu pierwszej sylaby Kiercelaka czy dźwiękach mandoliny Grzesiuka. Są one ledwo słyszalne, czasem uciążliwe, ale równocześnie łagodzące. Te dźwięki gromadzą się w różnych strefach i sferach, tworząc wyjątkową, a jednocześnie globalnie powszechną mozaikę dźwiękową. Są przypadkowe i wymyślone, stare i nowe, trwałe i chwilowe.
Najbliższe warszawskie seminarium poświęcone będzie dyskusji na temat dźwięków w Warszawie, zarówno w oczywistych, jak i nieoczywistych kontekstach. Wśród prelegentów znajdują się:
- Dr. Bartosz Barański, geograf, planista przestrzenny i wiolonczelista, którego badania obejmują polifoniczność Warszawy, muzyczne zasoby turystyczne miasta oraz związki między architekturą, urbanistyką a muzyką.
- Dr. Marta Michalska, badaczka dźwięków w przeszłości, członkini międzynarodowej sieci badawczej Song Studies Network, która studiowała na Uniwersytecie Warszawskim i zajmuje się komunikacją i promocją działań oddolnych inicjatyw zapisujących przeszłość.
- Małgorzata Romanowska, badaczka, aktywistka, fotografka i projektantka doświadczeń użytkownika, która niedawno obroniła pracę doktorską na temat dźwięku w krajobrazie Warszawy.
Seminarium poprowadzą dr hab. Mikołaj Madurowicz i dr Paweł E. Weszpiński. Spotkanie odbędzie się w sali Biblioteki Muzeum Warszawy przy Rynku Starego Miasta 42 (I piętro, wejście przez drewnianą bramę od ul. Nowomiejskiej).. Wydarzenie będzie transmitowane na Facebooku Muzeum Warszawy. Organizatorami są: Muzeum Warszawy, Centrum Badań nad Kulturą Warszawy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Wstęp jest wolny.