mobile

Kolejne stacje metra na Bemowie

Wykonawca rozpoczął prace na ostatnim, zachodnim odcinku II linii metra. Wprowadzono pierwsze zmiany w organizacji ruchu na ulicy Rayskiego. Prace rozpoczęły się także w rejonie ulic Łęgi, Połczyńskiej, Dostawczej i Połczyńskiej. Trasę zmieniła linia autobusowa 249.

Marcin Kalicki
Kolejne stacje metra na Bemowie

Firma Gülermak – wykonawca inwestycji – wygrodził place budowy i zabezpiecza drzewa znajdujące się w pobliżu budowanych stacji: Karolin, Chrzanów i Lazurowa oraz Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. – Pieniądze na budowę metra były zagrożone. Przez cały czas lobbowaliśmy w Brukseli, żeby móc nadal korzystać z unijnych funduszy. Chociaż cały czas jest problem z przyjęciem KPO to mam nadzieję, że uda się go odblokować, bo bez pieniędzy europejskich czy też rządowych trudno realizować tak wielkie inwestycje – powiedział prezydent stolicy Rafał Trzaskowski, podczas konferencji prasowej. – Wracamy do obłożenia metra sprzed pandemii, rocznie mamy znów ponad 180 mln pasażerów. Rozpoczęliśmy planowanie III linii metra – mam nadzieję, że wkrótce zaczniemy ją budować. Mamy też w planach kolejne linie, zależy nam, żeby ten plan brał pod uwagę wszystkie strategiczne kwestie rozwoju miasta – dodał włodarz Warszawy.

Co dzieje się obecnie na placu budowy? – W miejscu, gdzie będzie Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, przygotowano zaplecze budowy. Trwają rozbiórki oraz grodzenie terenu. Zabezpieczane są drzewa, które w tym miejscu będą zachowane. Wykonywana jest też kanalizacja – informują miejscy urzędnicy. – Standardowe – dla tego etapu budowy – roboty przy przyłączach elektrycznych oraz wodno-kanalizacyjnych toczą się już przy wszystkich zaplanowanych stacjach i wentylatorniach. Z kolei na terenie przyszłej stacji C01 Karolin dodatkowo zabezpieczane są budynki. Zamontowane zostały tutaj repery, czyli elementy służące do wykonywania pomiarów. To jeden z elementów systemu monitorującego oddziaływanie budowy na obiekty znajdujące się w pobliżu – przekonują.

W związku z rozpoczynającymi się pracami wprowadzono także nową, czasową organizację ruchu. Ze względu na wykonywanie przyłączy budowniczowie zajmą całą szerokość jezdni na wysokości nieruchomości przy ulicy Rayskiego 7, dlatego też arteria straci swoją przejezdność i składać się będzie z dwóch niezależnych odcinków. Dojazd do niej będzie możliwy od ulicy Batalionów Chłopskich lub ulicy Szeligowskiej. Aby dostać się do ulicy Szeligowskiej z ulicy Batalionów Chłopskich trzeba będzie skorzystać z objazdu przez ulicę Lazurową. Rozpoczęto także prace na chodnikach przy ul. Rayskiego 7, 9 i 11. Prace w tym miejscu potrwają do końca kwietnia. Po ich zakończeniu planowane jest zamknięcie ulicy Rayskiego od numeru 7 do ulicy Szeligowskiej.

Rozpoczęła się również budowa wodociągu do Stacji Techniczno-Postojowej oraz podziemnego przystanku Karolin. – Na początku roboty prowadzone będą na drodze dla rowerów, chodniku i trawniku na wysokości ulicy Dostawczej. Piesi będą kierowani do przejścia drugą stroną ulicy. Na samej ulicy Łęgi prace prowadzone będą odcinkami o długości 30-100 metrów. Jezdnia będzie miejscowo zwężana, ale ruch zostanie na niej utrzymany cały czas – mówią przedstawiciele Urzędu Miasta.

Prace nie ominą również ulicy Połczyńskiej w rejonie ulicy Sochaczewskiej. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu w tym miejscu wprowadzono na przełomie lutego i marca. Wyłączone z ruchu zostały dwa skrajne lewe pasy. Mieszkańcom pozostały po dwa pasy ruchu w obydwu kierunkach. Związane to jest z budową stacji metra Karolin.

W związku z prowadzonymi pracami w okolicy przyszłej stacji Chrzanów oraz zamknięciem przejazdu przez ulicę Rayskiego zmieniła się trasa linii autobusowej 249. Pojadą one z ulicy Człuchowskiej przez Lazurową do ulic Batalionów Chłopskich i Coopera. Uruchomiony został przystanek tymczasowy Batalionów Chłopskich 53 na ulicy Batalionów Chłopskich za skrzyżowaniem z ulicą Lazurową. Zawieszony jest natomiast przystanek Chrzanów 04.

Pomimo utrudnień mieszkańcy są zadowoleni z rozpoczęcia prac. – Czekaliśmy na tą inwestycję długo. Choć z opóźnieniem to dobrze, że w końcu rozpoczęły się prace. Metro na Bemowie jest bardzo potrzebne. Szczególnie tutaj. Chrzanów to takie wolskie Odolany. Co chwilę powstaje tu nowy blok, nowe osiedle, przybywa mieszkańców. Czekamy na tą inwestycję – mówi Krzysztof Pawlak. – Chrzanów i Karolin były do tej pory słabiej skomunikowane z centrum Warszawy. Metro daje nadzieję dla wszystkich tych mieszkańców, którzy nie musieliby codziennie jeździć do pracy, szkoły czy na zakupy samochodem, tylko dlatego, że brakuje u nas komunikacji miejskiej. Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że to tylko jedna linia i nie wszędzie każdy nią dojedzie, gdzie by chciał. Ale już sam fakt skrócenia podróży na Wolę czy do Centrum, a także umożliwienie dojazdu do istotnych węzłów przesiadkowych w dalszych kierunkach to będzie bardzo dużo – zaznacza Katarzyna Paciorek. – Metro w dalszej części Bemowa jest niezwykle potrzebne. Przed nami trudny okres. Zdaję sobie sprawę, że wielu mieszkańców będzie niezadowolonych z utrudnień, jakie dopiero się tak na dobrą sprawę zaczną, jak rozpocznie się budowa ostatnich stacji. Nie będzie łatwo ani kierowcom, ani pieszym, ani osobom korzystającym z komunikacji miejskiej. Ale inaczej się nie da. Musi być na początku gorzej, aby później mogło być lepiej. Wszystkim. Warto teraz się przemęczyć – powiedział Robert Cieślikowski.

Gdzie będą zlokalizowane nowe stacje II linii metra? Stacja C01 Karolin znajdzie się pod ulicą Sochaczewską w rejonie skrzyżowania ulic Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Będzie znajdował się przy niej parking Park&Ride, co pozwoli na przejęcie ruchu do Warszawy z kierunku zachodniego. Stacja C02 Chrzanów umiejscowiona jest pod ulicą Rayskiego w okolicy skrzyżowania ulic Rayskiego i Szeligowskiej. W pobliży stacji zaplanowano parking dla rowerów. Stacja C03 Lazurowa znajdzie się w rejonie skrzyżowania ulic Lazurowej i Górczewskiej oraz obecnej pętli autobusowej. Obszar Stacji Postojowo-Technicznej Karolin ograniczony jest Instytutem Energetyki od strony północnej, aleją 4 Czerwca 1989 roku od strony wschodniej, infrastrukturą kolejową PKP od strony południowej oraz ulicą Gierdziejewskiego od strony zachodniej.

Marcin Kalicki

 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda