Opowieść o kobietach rzemieślniczkach w Muzeum Warszawy
Stolarki i ciesielki, czyli kobiety pracujące w drewnie - to bohaterki wystawy „Gildia”. Artystka Olga Micińska aranżuje w Muzeum Warszawy przystanek na trasie wyobrażonego wędrownego kobiecego cechu rzemieślniczego. To kolejna wystawa w Galerii Rynek 30 - nowej przestrzeni dla sztuki najnowszej w Muzeum Warszawy.
Według wciąż żywej tradycji wędrownych gildii niemieckich czeladnik po ukończeniu szkoleń, wyrusza w podróż, wędrując od jednego zlecenia do drugiego. Olga Micińska urządziła w przestrzeni Galerii Rynek 30 tymczasowy przystanek na trasie członkiń wyobrażonej „Gildii”.
Artystka posługuje się własnymi rzeźbami-obiektami oraz przedmiotami wybranymi z kolekcji Muzeum Warszawy uzupełnionymi o fotografie, aby zainscenizować opowieść o kobiecym związku rzemieślniczym. Wystawa ma zachęcić do zmiany naszego myślenia o wytwórstwie przedmiotów jako o domenie działań męskich, związanych z fizyczną siłą i hierarchią. Gildia to kontynuacja dotychczasowych działań Olgi Micińskiej, artystki, która zajmuje się tematem rzemiosła, w szczególności stolarką i tkactwem. Platformą tych działań jest powołany przez Micińską w Amsterdamie The Building Institute. Ten artystyczny projekt ma konkretny wymiar edukacyjny - polega na szkoleniu i wspieraniu młodych kobiet, tak by miały większy udział w dotąd męskich zawodach rzemieślniczych związanych z obróbką drewna.
Artystka tworzy obiekty i rzeźby z drewna, ceramiki, metalu i tkaniny z wykorzystaniem różnorodnych technik rzemieślniczych. Używa prostych przedmiotów takich jak koc, skrzynia transportowa, bieliźniana koszulka czy polerka do paznokci. Do instalacji wprowadza także tkaniny. Delikatne jedwabie w przewiewnych ubraniach czeladniczek czy tkane materie są innym ważnym motywem w jej twórczości.
„Gildię można” można odwiedzić do 28 sierpnia 2022 roku w Galerii Rynek 30 w siedzibie głównej Muzeum Warszawy na Rynku Starego Miasta.
Fot. Tomasz Kaczor/Muzeum Warszawy