Posypały się mandaty dla posiadaczy „rowerów” z napędem elektrycznym
Elektryczne rowery zyskują coraz większą popularność. Na stołecznych ulicach można zobaczyć również jednoślady, które przypominają rowery elektryczne, ale nie zawsze nimi są. Warszawska policja wzięła pod lupę pojazdy z napędem elektrycznym o wyglądzie roweru. Posypały się mandaty, a nawet kilka z nich nie zostało dopuszczonych do ruchu

Na warszawskich ulicach coraz częściej można spotkać jednoślady, które z wyglądu przypominają rower, a w rzeczywistości nim nie są. Stołeczna policja przyjrzała się sytuacji na warszawskich drogach. Jak się okazało zdarza się, że jadący na motorowerze myśli, że pojazd, którym kieruje wciąż mieści się w definicji roweru. Wczorajsze działania policjanci ze stołecznego Wydziału Ruchu Drogowego skończyły się kontrolą 52 pojazdów, nałożeniem na kierujących 19 mandatów. Ponadto cztery „rowery elektryczne” nie zostały dopuszczone do dalszego ruchu i nie posiadały obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Warto przypomnieć sobie, jaka jest definicja roweru. Jak przypomina policja, zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym „rower – to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h”.
Jak się okazuje na ulicach Warszawy coraz częściej możemy zauważyć pojazdy, których użytkownicy używają tylko manetki do przyspieszania. Takie „rowery” nie wpisują się jednak w ustawową definicję, a kierujący często łamią przepisy poruszając się nimi. Nie każdy amator szybkiej jazdy bez pedałowania ma świadomość, że może jeździ tak naprawdę motorowerem.
Prawidłowe użytkowanie motoroweru wymaga od nas spełnienia kilku wymogów, a ich niespełnienie wiązać się może z poważnymi konsekwencjami.
Jak przypomina policja osoby, które posiadają i korzystają z „rowerów elektrycznych” wyposażonych w pomocniczy napęd elektryczny o napięciu wyższym niż 48 V i o znamionowej mocy ciągłej większej niż 250 W, osiągają prędkość powyżej 25 km/h lub są wyposażone w manetkę gazu, nie mogą poruszać się takim pojazdem po drogach publicznych, dopóki nie dopełnią następujących formalności:
• zarejestrowanie pojazdu – motorower musi posiadać dokument stwierdzający dopuszczenie go do ruchu (dowód rejestracyjny) i tablicę rejestracyjną;
• wykupienie dla pojazdu obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (bez względu czy pojazd jest wyposażony w silnik spalinowy lub elektryczny);
• posiadanie uprawnień niezbędnych do kierowania pojazdem – w przypadku osób powyżej 18 roku życia, wystarczające jest prawo jazdy kat. B, osoby niepełnoletnie powyżej 14 roku życia (lub osoby pełnoletnie, które nie posiadają prawa jazdy kat. B), powinny natomiast posiadać prawo jazdy kat. AM, aby legalnie poruszać się po drogach publicznych motorowerem.