Tramwaj do Wilanowa
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę z konsorcjum: Safege S.A.S. - Francja (lider) oraz Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. na wykonanie wielobranżowej koncepcji budowy trasy szybkiego tramwaju do Wilanowa.
Konsorcjum przygotuje wielobranżową koncepcję programowo – przestrzenną budowy trasy szybkiego tramwaju od ul. M. Kasprzaka do Wilanowa wraz z materiałami dodatkowymi. Zamówienie obejmuje m.in.: wykonanie projektu stałej organizacji ruchu i analizy układu zasilania trakcji tramwajowej oraz materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które będą stanowić podstawę do późniejszego wykonania dokumentacji projektowej. Wartość umowy wynosi 3 566 170,99 zł brutto.
Jeden przetarg – sześć zadań
Zamówienie składa się z sześciu zadań, które będą realizowane przez wykonawcę równolegle (w trzech etapach):
A: koncepcja trasy od ul. M. Kasprzaka do Dworca Zachodniego;
B: koncepcja trasy od Dworca Zachodniego do węzła Bitwy Warszawskiej 1920 r./ Grójecka;
C: koncepcja trasy od ul. S. Banacha do Rakowieckiej przez ulice: Żwirki i Wigury, J. i J. Rostafińskich (na obrzeżach Pola Mokotowskiego) i św. Andrzeja Boboli;
D: koncepcja trasy od stacji metra Pole Mokotowskie do ul. św. Bonifacego przez ulice: Rakowiecką, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Jana III Sobieskiego z rozgałęzieniami w ul. J. Gagarina i św. Bonifacego (do obecnej pętli autobusowej Stegny);
E: koncepcja trasy tramwaju szybkiego od ul. św. Bonifacego do Południowej Obwodnicy Warszawy przez ul. Jana III Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej z odnogą w ul. A. Branickiego;
F: koncepcja torów odstawczych lub klasycznej pętli w rejonie stacji metra Ratusz-Arsenał.
Terminy i realizacja zamówienia
W I etapie (w ciągu 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy) wykonawca przygotuje m.in. pełną inwentaryzację terenu, opracuje koncepcję układu geometrycznego trasy tramwajowej, określi zakres inwestycji poprzez wskazanie numerów działek i obrębów oraz przeprowadzi analizę ich stanu własności. Przedstawi także potencjalne kolizje z istniejącą i planowaną infrastrukturą, wykona projekty sygnalizacji świetlnej, określi szacunkowe koszty budowy i eksploatacji tras w podziale na typy konstrukcji torowisk i inne istotne elementy.
W kolejnym, II etapie (w ciągu 9 miesięcy od dnia zawarcia umowy) wykonawca opracuje dla każdego zadania materiały niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej.
W III etapie wykonawca wykona ostateczną wersję opracowania dla wariantu wskazanego w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z zakresem koncepcji, a także przygotuje materiały dodatkowe, m.in. uzyska warunki techniczne na przebudowę wszystkich kolidujących elementów infrastruktury, dokona analizy układu zasilania podstacji trakcyjnych, opracuje propozycje przebiegów tras kabli trakcyjnych, dokona kalkulacji kosztów budowy – w tym usunięcia kolizji oraz zagospodarowania terenu – i utrzymania trasy. Wykonawca będzie musiał zatwierdzić projekt stałej organizacji ruchu u Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy.
Koncepcja będzie stanowiła istotny krok na drodze do budowy trasy. Dzięki niej uzyskana zostanie decyzja środowiskowa – kluczowy dokument dla realizacji każdej inwestycji infrastrukturalnej, niezbędny do opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania pozwolenia na budowę.