Walka z reklamozą trwa
W Warszawie wciąż nie ma obowiązującej uchwały krajobrazowej. Nie oznacza to jednak, że walka ze szpecącymi miejski krajobraz reklamami jest zupełnie niemożliwa. Wojnę nielegalnym reklamom wypowiedział już dawno Zarząd Dróg Miejskich. - Tylko w styczniu br. takich kontroli było aż 850, a w ich wyniku usunięte zostały 33 nieprzepisowe obiekty – informuje stołeczny ratusz.
Warszawa wciąż czeka na przyjęcie uchwały krajobrazowej. Jednak i bez niej pracownicy Zarządu Dróg Miejskich mogą kontrolować pasy drogowe i sprawdzać czy znajdujące się w nim reklamy są usytuowane w taki sposób, że nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa. Warto pamiętać przy tym, że na umieszczenie wszystkich nośników reklamowych wymagane jest stosowne zezwolenie.
- W styczniu br. ZDM przeprowadził 850 kontroli, w tym 449 dotyczących reklam. W wyniku tych działań usuniętych zostało 17 reklam i 16 innych nielegalnych obiektów umieszczonych w pasie drogowym bez zgody ZDM – informuje stołeczny ratusz. Ponadto ZDM wszczął 87 postępowań administracyjnych dotyczących reklam i wydano 30 decyzji administracyjnych nakładających kary.
Jakie kary za nielegalne reklamy?
Nielegalne nośniki, które zostały usunięte, trafiają do miejskiego magazynu. Tam czekają na właściciela, do którego ZDM kieruje prośbę o odbiór. Naliczane są także koszty usunięcia, transportu i przechowywania, które właściciel musi pokryć. Nośniki nieodebrane lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są utylizowane.
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana. Opłaty za zajęcie pasa drogowego przez nośnik reklamowy są różne i zależą m.in. od wielkości reklamy, czasu jej umieszczenia i kategorii drogi. Przykładowo jeśli pas drogowy drogi powiatowej był zajęty przez 30 dni przez reklamę o powierzchni 5 m kw., a stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego wynosiła 3,10 zł to – mnożąc te wartości – kwota kary wyniesie 4650 zł.
Sprawdzanie legalności reklam jest elementem szerszej kontroli pasa drogowego. ZDM zwraca też uwagę, czy inne obiekty, jak np. kioski czy stoiska handlowe, zostały ulokowane legalnie. Dlatego w 2023 r. urzędnicy miejscy przeprowadzili łącznie 12 728 kontroli, w tym 8949 dotyczących reklam. W sumie udało się usunąć 889 nielegalnych obiektów, w tym 487 nośników reklamowych. Wszczęte zostało 1535 postępowań zmierzających do ukarania właścicieli takich obiektów (w tym 779 postępowań dotyczyło reklam) oraz wydane zostało 1387 decyzji administracyjnych naliczających kary (w tym 653 decyzje dotyczyły reklam). Wpływ z kar za zajęcie pasa drogowego w 2023 r. wyniósł 5 mln zł.
fot. ZDM