Zbudujmy komunikację, jakiej oczekujemy
Metro dojechało na Bielany oraz połączyło Pragę z Wolą. Uruchomiono dwa nowe odcinki linii tramwajowych – na Tarchominie i Bemowie. Na stołeczne ulice wyjechał nowoczesny i niskopodłogowy tabor. Było to możliwe m.in. dzięki pasażerom regularnie kupującym bilety. 4 listopada Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął trzeci etap kampanii zachęcającej do włączania się w rozwój komunikacji miejskiej – „Kupujemy bilety – budujemy komunikację. I Ty dołóż swój bilet”. Kampania potrwa do 16 listopada.
Od 4 listopada w stołecznym taborze są wyeksponowane plakaty z hasłem „Kupujemy bilety – budujemy komunikację. I Ty dołóż swój bilet”. Zostały one przygotowane w ramach, trwającej od 5 października, kampanii zachęcającej do włączenia się w rozwój warszawskiej komunikacji miejskiej. Można to zrobić w bardzo prosty sposób – kupując i kasując bilety. Oprócz plakatów w pojazdach komunikacji miejskiej zostały wyłożone ulotki oraz są emitowane spoty.
Zdecydowana większość pasażerów wnosi opłaty za przejazdy, ale około pięciu proc. skontrolowanych osób jeździ na gapę. W 2014 roku kontrolerzy biletów ZTM wystawili prawie 243 tys. wezwań do zapłaty za jazdę bez ważnego biletu lub dokumentu potwierdzającego prawo do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów. W pierwszej połowie br. liczba wystawionych wezwań przekroczyła 112,8 tys.
Równolegle w ciągu ostatnich lat m.st. Warszawa prowadziło intensywne działania z zakresu rozwoju komunikacji miejskiej. W 2014 roku miasto przeznaczyło na zakup usług komunikacyjnych ponad 2,6 mld zł, co w porównaniu z rokiem 2006 (ponad 1,1 mld zł) oznacza podwojenie nakładów. Wpływy ze sprzedaży biletów w 2014 roku przekroczyły 771 mln zł, czyli pokryły około 30 proc. kosztów uruchamiania komunikacji miejskiej.
W 2014 roku pojazdy komunikacji zbiorowej przejechały ponad 208 mln km. Dla porównania – w roku 2006 było ich o 18 proc. mniej – niecałe 171 mln km. Dodatkowo w 2014 roku pociągi Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej – w ramach oferty „Wspólny bilet ZTM-KM-WKD” – przejechały 4,8 mln km, czyli dwukrotnie więcej niż w roku 2006 (2,4 mln km).
Na przestrzeni ostatnich dziewięciu lat wymieniono na nową znaczną część taboru. W 2006 roku średni wiek warszawskich autobusów wynosił 10,8 roku, a tramwajów – ponad 23 lata. Obecnie średni wiek autobusów to 7,3 roku, a tramwajów – 16,9 roku. Jednocześnie wszystkie warszawskie autobusy są niskopodłogowe (w 2006 roku stanowiły 49,9 proc. wszystkich pojazdów), a udział niskopodłogowych tramwajów wzrósł z 6,8 proc.
w 2006 roku do 49,6 proc. w 2015 roku.
Ostatnia dekada to także intensywny rozwój infrastruktury komunikacyjnej.
W 2008 roku oddano do użytku bielański odcinek I linii metra. W 2015 roku centralny odcinek II linii metra połączył Pragę z Wolą. W zakresie inwestycji tramwajowych, w 2013 roku uruchomiono pierwszy odcinek linii tramwajowej na Tarchominie – do Starych Świdrów. W ub.r. linię wydłużono do Tarchomina Kościelnego. Na początku br. uruchomiono nowy odcinek linii tramwajowej na ulicy Powstańców Śląskich. Przeprowadzono także liczne remonty istniejącej infrastruktury tramwajowej. Dynamicznie rozwija się również Szybka Kolej Miejska. W 2005 roku (początek rozpoczęcia działalności przewozowej) pociągi SKM wyjeżdżały na jedną linię o długości 20 km. Obecnie obsługują cztery o łącznej długości 150 km, w tym linie łączące centrum miasta z Lotniskiem Chopina. W 2007 roku, przy stacji metra Marymont otwarto pierwszy parking Parkuj i Jedź. Obecnie kierowcy mogą korzystać z 14 parkingów na łącznie ponad cztery tys. miejsc.
W najbliższych latach rozbudowywana będzie II linia metra – o pięć stacji na Wolę i Bemowo oraz o sześć stacji na Targówek i Bródno. Planowana jest także modernizacja i rozbudowa (do Wilanowa, na Gocław oraz kontynuacja budowy na Tarchominie) linii tramwajowych. Zostanie również zakupiony nowy tabor.
Wszystkie osoby korzystające z komunikacji miejskiej mają wpływ na jej rozwój – wystarczy kupować bilety. Obecnie jest to zdecydowanie prostsze niż jeszcze kilka lat temu. Sieć sprzedaży biletów, podobnie jak cała komunikacja, została rozbudowana. Pasażerowie mają do dyspozycji 1,4 tys. detalicznych punktów sprzedaży, ponad 1,5 tys. biletomatów
w pojazdach, ponad 500 stacjonarnych automatów biletowych i 18 Punktów Obsługi Pasażerów ZTM. Bilety można także kupować za pomocą telefonu komórkowego (bilety czasowe, jednorazowe przesiadkowe i krótkookresowe) oraz przez Internet (bilety długookresowe).