Zmiany w metrze
Od poniedziałku 28 maja zostały wprowadzone zmiany dotyczące działania żółtych telefonów, znajdujących się na wszystkich stacjach warszawskiego metra.
Używając skrótów literowych pasażerowie uzyskają bezpośrednie połączenie z:
- A – Strażą Metra Warszawskiego
- B - Dyżurnym Stacji
- C – Policją.
Przy telefonach pojawią się nowe tabliczki informacyjne.
Od poniedziałku zmianie ulegnie także nazwa formacji ochrony, która w pełni będzie odzwierciedlać charakter, jak i sposób jej funkcjonowania. Dotychczasowa nazwa Służba Ochrony Metra zostanie zmieniona na Straż Metra Warszawskiego. Pasażerowie zauważą nowe naszywki na mundurach, wymienione zostaną kamizelki.
Straż Metra Warszawskiego to wewnętrzna komórka ochrony spółki, sprawująca ochronę infrastruktury, działająca w oparciu o ustawę z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.
Obecnie w metrze pracuje blisko 250 wartowników, którzy 24 godziny na dobę dbają o bezpieczeństwo pasażerów, a także zabezpieczają infrastrukturę metra. M.in. dzięki ich pracy w corocznych badaniach zadowolenia pasażerów poziom bezpieczeństwa w metrze jest oceniany bardzo wysoko. Ponad 93 procent pasażerów deklaruje w tej materii ocenę dobrą, lub bardzo dobrą.
Prowadzone są także prace przy rozbudowie Centralnej Dyspozytorni. Do obecnych już w CD stanowisk dołączą wartownicy, którzy będą pełnić nadzór nad obrazem ze wszystkich zainstalowanych w metrze kamer. W Centralnej Dyspozytorni zlokalizowane zostanie również stanowisko dowódcy zmiany SMW.
W CD znajdują się stanowiska dyspozytorskie, stąd kontrolowany jest ruch pociągów na linii oraz bieżąca sytuacja na wszystkich peronach pasażerskich. Za stanowiskami dyspozytorów ruchu I i II linii oraz dyżurnym metra znajdują się przeszklone pomieszczenia:
- dyspozytora energetycznego - odpowiada za zasilanie, oświetlenie;
- dyżurnego automatyka - osoba odpowiedzialna za łączność, zdalne sterowanie ze strony elektrycznej, napędy, zwrotnice
- dyspozytora technicznego, zarządzającego wentylacją, windami i schodami ruchomymi.
Dyspozytorzy ruchu i dyżurny metra są w stałej łączności z dyżurnymi stacji i maszynistami pociągów, tak by móc szybko reagować w sytuacji nietypowej.
Powyższe zmiany mają na celu poprawić efektywność działania i zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów.
Źródło i fot. ZTM