Co słychać na budowie M2?
Tarcza TBM Anna drąży tunel ostatniego odcinka drugiej linii warszawskiego metra. Od momentu startu w sierpniu pokonała już prawie kilometr od Karolina w kierunku stacji Chrzanów. Już niedługo tą trasą wyruszy kolejna maszyna drążąca – Krystyna.
Tunelownica Anna dotrze do stacji C2 Chrzanów już na przełomie września i października. Gdy zaś osiągnie swój cel, tunel zacznie drążyć druga maszyna, tarcza TBM Krystyna. Działają one na trasie ostatniego, trzeciego etapu bemowskiego odcinka linii metra M2, w którego skład wejdą stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin oraz zaplecze techniczne całej linii STP Karolin.
Tarcze Anna i Krystyna ważą około 600 ton, z czego sama ich głowica ma 55 ton. Mierzy ona 12 metrów, a całość ma długość 97 metrów. Wykorzystują one technologię TBM (ang. Tunnel Boring Machine), wykorzystywaną przede wszystkim w twardym, skalistym podłożu. Są one w stanie zarówno drążyć tunel, jak i na bieżąco układać podtrzymujące go pierścienie. Tarcza po uruchomieniu działa 24 godziny na dobę. W ciągu jednego dnia drąży tunel długości 15-20 metrów, dokonując dwóch obrotów na minutę. Pracę tarczy TBM nadzoruje łącznie 48 pracowników – cztery brygady po 12 osób pracujących w sześciogodzinnych zmianach. Sterowanie taką maszyną odbywa się z mostka dowodzenia, gdzie zbierane są wszystkie dane i parametry związane z jej pracą.
Postęp drążenia tarcz TBM można obserwować na stronie internetowej Metra Warszawskiego (metro.waw.pl), gdzie aktualizowany jest w każdą środę.
fot. S. Pulcyn UM Warszawa