Ścieżkę rowerową wzdłuż al. Jana Pawła II czeka modernizacja
Droga dla rowerów w al. Jana Pawła II między ul. Nowolipki a ul. Anielewicza przejdzie metamorfozę. Zarząd Dróg Miejskich otworzył oferty w przetargu na jej przebudowę. Wiemy, jakie zmiany są planowane
- Droga dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II między ulicami Nowolipki a Anielewicza powstała jeszcze w 1999 roku. To stara trasa, której nawierzchnia składa się z kostki brukowej. Teraz czekają ją zmiany. Właśnie otworzyliśmy oferty w przetargu na jej przebudowę. Chętnych do tego zadania jest aż 5 firm – przekazał Zarząd Dróg Miejskich.
Teraz trwa ocena przedstawionych ofert. Po wyłonieniu zwycięskiej firmy i podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 60 dni na wykonanie prac.
Co się zmieni?
Jak informuje ZDM w ramach przebudowy zmieni się przede wszystkim nawierzchnia drogi. Starą i zniszczoną kostkę zastąpi asfalt. Przebudowa obejmie również przejazd rowerowy przez al. Jana Pawła II na skrzyżowaniu z ul. Nowolipki. Ponadto zmieni się geometria łuków łączących drogę z przejazdem, które zostaną poszerzone
Wg przekazanych informacji wzdłuż przebudowywanej ścieżki powstanie pas oddzielający ją od chodnika. Na skrzyżowaniu al. Jana Pawła z ul. Nowolipki będzie się składał z kostki kamiennej, natomiast dalej w kierunku ul. Anielewicza będzie miał już formę trawnika.
Więcej zieleni pojawi się również przy skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z ul. Nowolipki. W pobliżu przejścia dla pieszych zaplanowano już rozpłytowania. Rozbiórkę czeka też fragment chodnika przy skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z ul. Anielewicza. Po wschodniej stronie drogi dla rowerów powstanie nowy chodnik z dojściem do przejścia przez ul. Anielewicza i pobliskiej stacji Veturilo.
Czy drogi rowerowe w Warszawie są odpowiednio planowane?
O komentarz w sprawie działań miasta w zakresie budowy ścieżek rowerowych poprosiliśmy radnego dzielnicy Żoliborz, Łukasza Porębskiego ze Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze - Działania miasta są zdecydowanie zbyt powolne, w stosunku do potrzeb, jeśli chodzi o udział rowerzystów, który z roku na rok bardzo szybko rośnie. Widać, że generalnie ta infrastruktura drogowa jest potrzebna, jest wykorzystywana. Natomiast, po pierwsze skala tych inwestycji jest ciągle niewystarczająca, po drugie te inwestycje nie odpowiadają pewnym standardom, których rowerzyści w Warszawie by oczekiwali. Ostatnią kwestią tutaj jest to, że infrastruktura rowerowa jest tworzona kosztem zieleni, bo najczęściej to jest wpychanie dróg rowerowych, tam gdzie są obecnie trawniki, bądź kosztem pieszych. To znaczy, że te drogi rowerowe są tak tworzone, że w naturalny sposób tworzą się konflikty między rowerzystami a pieszymi. Są to praktyki, które generalnie powinny się już dawno temu skończyć, a niestety kolejne drogi rowerowe projektowane w ten sposób będą budowane w kolejnych latach.
Co z innymi drogami rowerowymi?
Poza przebudową drogi wzdłuż al. Jana Pawła II w najbliższym czasie ZDM zajmie się również drogą rowerową wzdłuż ul. Broniewskiego między ul. Romaszewskiego, a al. Armii Krajowej. Właśnie trwa przetarg na przebudowę trasy oraz remont pobliskiego chodnika w ramach projektu z budżetu obywatelskiego. Niedługo rozpoczną się z kolei prace nad przebudową drogi dla rowerów oraz remontem chodnika wzdłuż ul. Racławickiej. To również projekt z budżetu obywatelskiego. Roboty obejmą mniej więcej kilometrowy odcinek od ul. Żwirki i Wigury do ul. Balonowej.
fot. ZDM