Trzy linie tramwajowe pojadą na Wilanów
Wkrótce ruszy trasa tramwajowa na Wilanów. Z Miasteczka Wilanów wg zapowiedzi powinno dojechać się do Śródmieścia w 30 minut. Już wiadomo, które linie tramwajowe pojadą nową trasą
Wiadomo już, jakie linie tramwajowe pojadą do Wilanowa. - Połączenia na trasie do Wilanowa będą oparte o trzy linie tramwajowe – 14, 16 i 19, które łącznie zapewnią częstotliwość kursowania co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty poza godzinami szczytu i co 4 minuty w weekendy – informuje Warszawski Transport Publiczny.
Te trzy linie zastąpią również linie autobusowe łączące Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem – 501, 519 i 522, oferując w godzinach szczytu ok. 30 kursów (zamiast dotychczasowych 16 autobusowych) i ok. 6 tys. miejsc w tramwajach (zamiast dotychczasowych ok. 2 tys. w autobusach). Po wprowadzeniu priorytetów dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej dojazd z Miasteczka Wilanów do Śródmieścia zajmie poniżej 30 minut.
Wprowadzanie nowych tras rozłożone w czasie
Najpierw na trasę wyjadą tramwaje linii 14 i 16, a przestaną jeździć 35. Następnie kursowanie zakończą autobusy linii 522 oraz 519 na trasie skróconej, między Śródmieściem i Wilanowem. Nadal będą się toczyły prace przy odtwarzaniu i budowie ulic, co także będzie miało wpływ na bieżący układ komunikacyjny i niektóre autobusy pojadą trasami objazdowymi. „Dziewiętnastka” pojawi się na przystankach po otwarciu odcinka trasy do pętli Stegny.
12 przystanków do Wilanowa
Nowa trasa tramwajowa rozpoczyna się przy skrzyżowaniu ulicy Puławskiej i Goworka. Tramwaje zjeżdżają w dół warszawskiej skarpy ulicami Goworka i Spacerową – ten odcinek jest już oddany do ruchu, tramwaje linii 11 jadą tędy do ulicy Gagarina i dalej do przystanku Sielce przy Czerniakowskiej. Nowe połączenie cieszy się dużą popularnością, w dzień powszedni z odcinka trasy „jedenastki” na ulicach Gagarina, Spacerowej i Goworka korzysta ok. 7 tys. osób.
W kierunku Miasteczka Wilanów, składy od skrzyżowania ulic Belwederskiej, Spacerowej i Gagarina pojadą prosto ulicami Belwederską, Jana III Sobieskiego i aleją Rzeczypospolitej, aż do przystanku końcowego o nazwie Miasteczko Wilanów (u zbiegu alei Rzeczypospolitej i ulicy Branickiego). W drodze do Wilanowa tramwaj zatrzyma się na 12 nowych przystankach. Przewidziany czas przejazdu po zakończeniu całej inwestycji będzie krótszy niż dla autobusowej linii przyspieszonej, a to dzięki sterowaniu sygnalizacją świetlną i zastosowanym priorytetom na skrzyżowaniach.
Zielona trasa
Wszystkie przystanki na trasie do Wilanowa będą wyposażone w wiaty, ławki, wygrodzenia ochronne i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Standardowo wszystkie z nich będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Torowiska nowych tras będą obsadzone odpornym na niekorzystne warunki pogodowe rozchodnikiem.
Nie tylko na torach będzie zielono – w ramach całego projektu zostanie posadzonych kilkaset drzew. Nowością będą drzewa, zasadzone bezpośrednio na szerszych peronach przystankowych.
Kiedy na Stegny?
Trwa także budowa odnogi na Stegny wzdłuż ulicy św. Bonifacego, która połączy się z budowaną trasą do Wilanowa – pojedzie tam „dziewiętnastka”. Przy skrzyżowaniu ulicy św. Bonifacego i Jana III Sobieskiego tramwaje będą mogły skręcać i w kierunku centrum, i w kierunku Wilanowa. Długość tego odcinka to około 800 metrów, a zakończy go wspólna pętla tramwajowo-autobusowa na wysokości Szkoły Podstawowej im. Raoula Wallenberga, tj. w miejscu dotychczasowej pętli autobusowej Stegny.
To będzie „klasyczna” pętla, czyli składy będą zmieniały kierunek jazdy objeżdżając ją dookoła. Dla tramwajów będą dwa tory z peronami, w tym jeden wspólny – tramwajowo-autobusowy. W ten sposób powstanie wygodne miejsce do przesiadek.
Szacowany czas uruchomienia odnogi tramwajowej w ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny to lato 2025 r.
fot. C. Warś UMW