Warszawa po wakacjach: podsumowujemy remonty na drogach i plany na przyszłość
Kilometry wyremontowanych ulic, powrót tramwajów na Puławską, nowe przejścia, wygładzone nawierzchnie - miasto wykorzystało wakacyjne zmniejszenie ruchu na liczne remonty. Prezydent Rafał Trzaskowski relacjonował dzisiaj ich przebieg podczas konferencji prasowej na Rondzie Zgrupowania AK „Radosław"
Wiele się zmieniło w mieście przez wakacje
Prezydent spotkał się z dziennikarzami na wyremontowanym rondzie Radosława. Na jezdni i drogach rowerowych jest tu nowy asfalt – aż 11 tys. m2 – poprawiono krawężniki, chodniki i oznakowanie poziome. Podczas wakacji miasto przeprowadziło takie błyskawiczne remonty w kilkunastu miejscach w Warszawie.
- Przez cały czas unowocześniamy Warszawę. Staramy się właśnie w wakacje kumulować najważniejsze prace. Cieszę się, że udało się przywrócić ruch na ulicy Puławskiej, zarówno samochodowy, jak i tramwajowy, tak jak obiecywaliśmy w ciągu 12 miesięcy. Jestem zadowolony, że udało się skończyć tyle remontów przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego – mówił prezydent Rafał Trzaskowski.
- Metamorfozę przechodzi Marszałkowska, wypiękniała nam ulica Piękna, na rondzie Sedlaczka położono nowy asfalt, efekt prac widać na placu Trzech Krzyży. W zachodniej części miasta powstaje tramwaj na Kasprzaka. Kontynuujemy prace nad linią do Wilanowa. Na Annopolu jest już nowa, bardzo potrzebna zajezdnia – dodał prezydent Trzaskowski.
Wyremontowane tory
- Od początku lipca do końca sierpnia ZDM prowadził prace w ośmiu lokalizacjach – na ul. Hynka, Pięknej, Czecha, Podczaszyńskiego, rondzie Zgrupowania AK „Radosław", oraz pl. Trzech Krzyży i pl. Bankowym. Łączna długość tych ulic to ponad 5,5 km. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy pracowali w czasie wakacji, ponad pół tysiąca osób na naszych inwestycjach, za to że w sezonie urlopowym byli gotowi zostać w Warszawie – podkreślał dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski. - Udrożniliśmy 6 ciągów komunikacyjnych, także Wisłostrada jest już w pełni przejezdna, po budowie kolektora i połączeniu mostu pieszo-rowerowego z Bulwarami – dodał dyrektor ZDM.
Wakacyjne prace prowadziły także Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta czy Tramwaje Warszawskiej. Na Bielanach tramwajarze wyremontowali tory na Wólczyńskiej (rozjazdy na poszczególnych skrzyżowaniach), na odcinku między aleją Reymonta a Młocinami. Prace prowadzone są także w tunelach, czyli przy największej inwestycji komunikacyjnej ostatnich lat – metra. W wakacje na Bemowie rozpoczęły się prace przy konstrukcji łącznika pod jezdniami ulicy Górczewskiej – trzeba to zrobić, zanim będą budowane tunele podziemnej kolei.
Odnowione ulice
Wśród zakończonych remontów jest wymiana nawierzchni przy ulicy Czecha na odcinku od Płowieckiej do Kajki. Z kolei na Białołęce do eksploatacji wkrótce oddane będzie rondo ma skrzyżowaniu ulic Ostródzkiej i Zdziarskiej, powstała tam też kanalizacja ściekowa, przejścia dla pieszych, wkrótce pojawi się nowe oświetlenie, chodniki oraz nowa zieleń.
- Miasto maksymalnie wykorzystało czas wakacji, codziennie obserwuję remont na pl. Trzech Krzyży, a ze swojego okna budowę linii tramwajowej na Kasprzaka i to, jak te prace są zaawansowane. Na Puławskiej warszawiacy mogą już jechać tramwajem po zielonych torach – mówił poseł Michał Szczerba. - Trzeba jednak powiedzieć, że Warszawa nie jest hołubiona przez rządzących. Od 2019 do 2023 r. nawet uwzględniając rekompensaty Warszawa ma 9 mld złotych ubytków w budżecie. Dopiero kiedy zbliżają się wybory rządzący obiecują pewne programy, wtedy kiedy rozpoczyna się kampania wyborcza – dodał poseł Szczerba.
Wykorzystać mały ruch
Podczas wakacji ruch w mieście wyraźnie się zmniejsza. Z danych Warszawskiego Transportu Publicznego wynika, że jeśli przyjąć za „bazowe" obłożenie autobusów, tramwajów i metra w drugim tygodniu maja, to w wakacje spada ono do 81-87 proc. tej wartości. Rekordowy był „długi weekend" w połowie sierpnia, kiedy ruch osiągnął zaledwie 71 proc. wartości bazowej.
Wyraźnie niższy jest też ruch samochodowy. ZDM podaje średnią liczbę pojazdów w ciągu doby w dniu roboczym na ul. Czecha – w październiku 31,3 tys. samochodów, a w sierpniu 27,7 tys. czyli aż o 3,6 tys. mniej. Podobnie jest na rondzie Radosława – październik 40 tys., a sierpień 37,6 tys. (o 2,4 tys. mniej).
fot.UMW