To będzie druga stacja techniczna dla metra. Prezydent Trzaskowski rozpoczął budowę STP Karolin
Warszawa zyska nową stację techniczno-postojową na Bemowie, która będzie obsługiwać linię M2 metra. To druga taka stacja w mieście, po STP Kabaty, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania i utrzymania podziemnej kolejki. Prezydent Rafał Trzaskowski wmurował kamień węgielny w jednym z budynków STP Karolin
Prezydent Trzaskowski dał sygnał do rozpoczęcia prac
STP Karolin zajmie 30 hektarów terenu i będzie składać się z kilkudziesięciu obiektów, w tym hal elektrowozowni, budynków administracyjnych i obiektów gospodarczych. Stacja będzie mieć możliwość kompleksowej obsługi pociągów metra i zarządzania procesem eksploatacyjnym linii. Obecnie całą sieć warszawskiego metra obsługuje STP Kabaty, która jest zbyt mała do obsługi stale rozbudowywanej sieci. Dlatego wraz z ostatnim odcinkiem linii M2 na Bemowie, powstaje jednocześnie STP Karolin.
- Ta stacja postojowa jest naprawdę duża, a inwestycja imponująca. Jest potrzebna do obsługi II linii, ale również do obsługi pierwszego etapu III linii, którą niedługo zaczniemy projektować – mówił podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego prezydent Rafał Trzaskowski.
Budowa STP Karolin jest częścią kontraktu obejmującego również realizację ostatniego, prawie czterokilometrowego odcinka M2 na Bemowie, który będzie składał się z trzech stacji: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Po zakończeniu budowy tych stacji, mieszkańcy Bemowa w 20 minut będą mogli dojechać do centrum miasta. Również mieszkańcy pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego będą mieli znacznie łatwiejszy dojazd do centrum Warszawy. Sieć metra będzie liczyła w sumie 46 km, z 42 stacjami.
Zapowiedziano III linię metra
Prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział również, że w najbliższych tygodniach Warszawa zaprezentuje rozwiązania komunikacyjne i decyzje dotyczące III linii metra, która ma być gotowa w 2030 roku.
- Miejmy nadzieję, że prace nad III linią będą mogły się rozpocząć w 2027 roku, a zakończyć w roku 2030 – wyjaśniał prezydent.
Podkreślił on, że prowadzenie takich inwestycji bez wsparcia unijnymi środkami nie jest możliwe i wyraził nadzieję, że w związku z przywracaniem praworządności w Polsce, pieniądze unijne zostaną w całości odblokowane i inwestycje w niskoemisyjną energię i tabor oraz komunikacje miejską, będą mogły być wspierane przez Unię Europejską.
fot.UMW