35 lat od rozpoczęcia budowy I linii metra
35 lat temu rozpoczęła się budowa I linii metra w Warszawie. Pierwszy stalowy pal na placu budowy między dzisiejszymi stacjami Ursynów i Stokłosy wbito 15 kwietnia 1983 r.
Początki planów budowy kolei podziemnej w Warszawie to lata 20. XX wieku. Pierwsze odwierty geologiczne zostały wykonane już w 1927 r. Jednak kryzys gospodarczy z początku lat 30. pokrzyżował te plany, choć prace studialne trwały aż do wybuchu II wojny światowej.
Do projektów wrócono po zakończeniu okupacji. W latach 50. powołano Państwowe Przedsiębiorstwo „Metroprojekt”, które opracowało plan sieci metra głębokiego. Rozpoczęto nawet drążenie tuneli (np. na Pradze-Północ, w okolicy dworca Wileńskiego) – prace przerwano jednak w 1953 r. ze względu na trudności techniczne i wysokie koszty. Do tematu powrócono w latach 70. i 80. W styczniu 1982 r. oficjalnie ogłoszono decyzję o realizacji inwestycji. Wkrótce potem budowa ruszyła – za jej początek uznawana jest data 15 kwietnia 1983 r., kiedy to symbolicznie wbito pierwszy pal obudowy wykopu. Szybko jednak okazało się, że problemy gospodarcze kraju odbijają się na budowie kolei podziemnej w Warszawie. Od 1985 r. kwoty przeznaczone na realizację inwestycji odbierały znacząco od pierwotnych harmonogramów finansowych. Podjęto więc decyzję o zatrzymaniu budowy od ul. Nowowiejskiej i koncentracji środków na ukończeniu odcinka od Kabat do Politechniki.
7 kwietnia 1995 r. uroczyście uruchomiono pierwszy, 11-kilometrowy odcinek I linii metra w stolicy. Pociągi wyruszyły po raz pierwszy w trasę o godzinie 12.35. W 1998 r. oddano do eksploatacji odcinek do stacji Centrum, w 2001 r. do stacji Ratusz (obecnie Ratusz-Arsenał), a w 2003 r. do Dworca Gdańskiego. Lata 2005, 2006 i 2008 to odpowiednio otwarcie stacji Plac Wilsona, Marymont i Słodowiec. 25 października 2008 r. o godzinie 16.03 na stację metra Młociny wjechał pierwszy pociąg z pasażerami. Tym samym zakończono budowę I linii metra w Warszawie.
Więcej na temat historii budowy kolei podziemnej w Warszawie – na stronie Metra Warszawskiego.
Źródło: ZTM
Fot.: http://www.ztm.waw.pl/informacje.php?i=1478&c=98&l=1