mobile
REKLAMA

Tramwaj wzdłuż Modlińskiej – najpierw z Żerania do Płochocińskiej

Od dawna mieszkańcy Białołęki walczą o przedłużenie trasy linii tramwajowej wzdłuż ul. Modlińskiej z Żerania w kierunku Tarchomina. Teraz jest szansa na realne przyspieszenie tej inwestycji. Tramwaje Warszawskie zbadają grunt obok mostu nad kanałem Żerańskim przy ul. Modlińskiej pod tę inwestycję.

Anna Przerwa
Tramwaj wzdłuż Modlińskiej – najpierw z Żerania do Płochocińskiej

 

  • Na razie tylko do Płochocińskiej

Jak informują tramwajarze, pierwszy etap przygotowań będzie obejmował odwierty i opracowanie dokumentacji geotechnicznej wraz z analizą geologiczną. – Wykonawca będzie miał na to 30 dni. Kolejne prace przygotowawcze to: analiza urbanistyczna, prognozy ruchu oraz koncepcja trasy wraz z kilkoma wariantami przebiegu – wylicza Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich dodając, że w następnej kolejności zostanie przeprowadzona analiza oddziaływania na środowisko dla tej inwestycji, na podstawie której zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. – Wydanie decyzji środowiskowej pozwoli na przygotowanie dokumentacji projektowej dla odcinka trasy tramwajowej od pętli Żerań FSO do ulicy Płochocińskiej – mówi Dutkiewicz. Budowa tego odcinka ma potrwać około dwóch lat.

 

  • Tramwaj na Modlińskiej w 2024 r.

Mieszkańcy osiedli na Żeraniu od lat narzekają na brak dogodnych połączeń komunikacyjnych. Do tego na terenach na południe od Trasy Mostu Północnego wzdłuż ulicy Modlińskiej powstaje coraz więcej nowych mieszkań. Ponadto w tym rejonie planowana jest budowa szkoły, żłobka i przedszkola. Problem rozwiązałoby przedłużenie linii tramwajowej wzdłuż ul. Modlińskiej, bo autobusy linii 509 już dziś są rekordowo obłożone.

Tramwaj wzdłuż Modlińskiej planowano od kilkunastu lat. Pierwsze Studium Wykonalności dla tej inwestycji powstało już 2006 r. Natomiast w roku 2011 przebudowano ul. Modlińską w rejonie Kanału Żerańskiego i zbudowano tam nowe wiadukty, które niestety nie są użytkowane. Gdy Tramwaje Warszawskie ogłosiły, że najwcześniej inwestycja ta mogłaby być gotowa dopiero w 2030 r., lokalna społeczność oraz przedstawiciele Stowarzyszenia „Razem dla Białołęki” napisali petycję do wiceprezydent Warszawy Renaty Kazanowskiej z prośbą o przyspieszenie tej inwestycji. Działania mieszkańców przyniosły efekty. W marcu 2017 r. w Urzędzie Stanu Cywilnego na Białołęce przedstawiciele Tramwajów Warszawskich zadeklarowali, że ukończenie budowy trasy tramwajowej wzdłuż ul. Modlińskiej będzie możliwe w 2024 r.

 

  • Najpierw pętla na Żeraniu

W pierwszym etapie budowy nowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Modlińskiej powstanie najważniejszy odcinek: od pętli Żerań FSO do ul. Płochocińskiej. Ten etap ma być ukończony do 2022 r. i pochłonie wiele milionów zł. Na szczęście pod tą inwestycję miasto nie będzie musiało wykupywać gruntów. – Zajezdnia na Żeraniu będzie w formie nawrotki dla tramwajów dwukierunkowych, tak samo jak ma to miejsce Nowodworach czy na zajezdni przy metrze Wierzbno – informuje Dutkiewicz. Linia tramwajowa zostanie poprowadzona od węzła u zbiegu Jagiellońskiej i Trasy Toruńskiej wzdłuż elektrociepłowni Żerań przez mostek nad Kanałem Żerańskim do przystanków przy ul. Konwaliowej i Płochocińskiej. Budowa tego odcinka ma zacząć się już w 2020 r.

– W tym roku rozpoczęliśmy prace koncepcyjno-projektowe i chcemy przeprowadzić konsultacje społeczne dotyczące wyboru wariantu nowej trasy. Zakładamy, że na przełomie 2019/2020 jej przebieg zostanie już ustalony. W tym okresie będziemy mogli też stwierdzić, czy są na to środki finansowe – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy TW przypominając, że inwestycja ta jest uzależniona od pieniędzy z Unii na tego typu projekty.

 

  • Dwa warianty trasy – zadecydują pasażerowie

W tym roku Tramwaje Warszawskie będą badać ilu pasażerów korzystałoby z nowej trasy i w jakim wariancie trasa ma przebiegać przez obszar Żerania. Obecnie rozważane są dwa warianty. W obu trasa po zachodniej stronie mijać będzie istniejącą pętlę tramwajową i autobusową Żerań FSO i przebiegać po zachodniej stronie ul. Modlińskiej. Dwa warianty dotyczą przebiegu trasy na północ od ul. Płochocińskiej. Pierwszy zakłada poprowadzenie torowiska wzdłuż ul. Modlińskiej do skrzyżowania z Trasą Mostu Północnego, a następnie w rejonie Traktu Nadwiślańskiego połączenie trasy z istniejącymi torami na Tarchomin. Drugi wariant zakłada poprowadzenie trasy wzdłuż ul. Familijnej i Myśliborskiej do istniejącego torowiska Trasy Mostu Północnego. – Dopiero po konsultacjach społecznych i wyborze wariantu trasy będzie można oszacować całkowity zakres i koszt tej inwestycji – mówi Dutkiewicz.

Anna Przerwa/rys.Tramwaje Warszawskie

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda