Tramwaj na Zieloną Białołękę – ułatwi dojazd do metra
Decyzję o realizacji trasy tramwajowej od stacji metra na Bródnie na Zieloną Białołękę władze miasta podjęły w 2016 r. Zapowiadana właśnie budowa wiaduktu tramwajowego nad drogą ekspresową S8, czyli Trasą Toruńską, to pierwszy etap tej inwestycji. Trasą pojedziemy dopiero w 2023 r.
Ponad 6 km nowych torów
Głównym celem budowy nowej tej linii tramwajowej jest umożliwienie mieszkańcom Zielonej Białołęki szybkiego dojazdu do stacji II linii metra przy ul. Kondratowicza na Bródnie. Nowa linia tramwajowa ma liczyć ok. 6,5 kilometra. Pierwszy przystanek zlokalizowany będzie przy skrzyżowaniu ul. Rembielińskiej z ul. Matki Teresy z Kalkuty. Następnie trasa przebiegać będzie wzdłuż ulic Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Głębockiej. Dalej tory zostaną poprowadzone wzdłuż planowanej Trasy Olszynki Grochowskiej aż do pętli w pobliżu szkoły podstawowej nr 112 przy ul. Zaułek. W ramach tej inwestycji powstanie dziewięć przystanków z 20 peronami (pięć z nich zlokalizowanych będzie na Zielonej Białołęce). Jak szacują Tramwaje Warszawskie, składy przyszłej linii tramwajowej będą kursowały co 2-3 minuty.
Estakady zamiast tunelów
Na początku analizowano aż pięć wariantów przejścia linii tramwajowej przez Trasę Toruńską: dwa w tunelu oraz trzy na wiadukcie. Ostatecznie zdecydowano się na poprowadzenie linii tramwajowej po estakadzie wybudowanej nad Trasą Toruńską, a nie tunelem. Wiadukt wraz z dojazdami będzie miał ponad kilometr długości. Kolejna estakada ma powstać nad trasą S8 przy rondzie Małej Brzozy, gdzie przewidziano budowę dwupoziomowego węzła przesiadkowego oraz nowej pętli autobusowej.
Na poziomie 0 przewidziana jest budowa jednopoziomowego parking typu „Parkuj i Jedź” na 200 samochodów oraz parkingu rowerowego dla 300 jednośladów. Kolejna pętla będzie zlokalizowana w rejonie Urzędu Dzielnicy Targówek i ul. Gilarskiej, gdzie będzie można przesiąść się z tramwaju do metra. Wydłużone zostanie również rondo na ul. Berensona, przy którym przewidziana jest budowa pętli autobusowej.
15 minut do metra
Prace projektowe dla całej trasy potrwają do 2021 r. Budowa nowego torowiska przewidziana jest na lata 2022-2023. Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 150 mln zł. Linię ma obsługiwać 25 nowych tramwajów, które mają kursować z Zielonej Białołęki do stacji II linii metra na Bródnie co 2-3 minuty. – Szacowany czas dojazdu z Zielonej Białołęki do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie 15 minut, a do Dworca Wielińskiego – 30 minut – informuje Marcin Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich.
Białołęka została przyłączona do Warszawy w 1951 r. Podczas kolejnej zmiany granic Stolicy w 1976 r. przyłączono do niej północno-wschodni narożnik Warszawy, zwany dziś Zieloną Białołęką. Od wschodniej strony sąsiaduje ona z gminą Marki, a na północy z Nieporętem. Od miasta oddziela ją Trasa Toruńska i Kanał Żerański. Pod względem powierzchni Zielona Białołęka dorównuje dzielnicy Targówek.
Pod względem budownictwa jest to najszybciej rozwijająca się część Warszawy. Jest to młoda dzielnica, którą zamieszkuje ok. 45 tys. mieszkańców, z czego 60% to dzieci i młodzież. Szacuje się, że za 8 lat liczba ta wzrośnie do 80 tyś. W ślad za rosnącą liczbą mieszkańców na Zielonej Białołęce rośnie zapotrzebowanie na nowe inwestycje drogowe, komunikacyjne, usługowe, oświatowe, sportowe i kulturalne. Nowa linia tramwajowa to pierwszy krok ku skomunikowaniu tej części miasta z centrum Warszawy.
Anna Przerwa / foto:https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:PESA_120Na-Warsaw001.jpg
Mapy: źródło Tramwaje Warszawskie